Succé för norsk hotellkampanj!

Kampanj

När hotellkejdan HTL Hotels lanserades i Norge valde de att boosta marknadsföringen med en unik digital kampanj. Tillsammans med byrån JCP utvecklade vi på In The Cold kampanjen “Ta rommet” där norrmännen kunde checka in digitalt på HTL hotels kampanjsajt för att tävla om en gratis hotellnatt.

På 36 timmar checkade över 10 000 personer in på hotellet, och totalt nådde kampanjen över 190 000 impressions på Facebook.

“Ta rommet” blev en verklig succé, berättar Gül Heper som är marknadschef för HTL hotels i Norden. Förutom en hög räckvidd stannade besökarna på kampanjsajten länge, i genomsnitt över tio minuter, vilket innebär att de hade gott om tid att både tävla och läsa om vårt hotellkoncept.

Kampanjen “Ta rommet” gick ut på att besökarna kunde paxa ett av nio hotellrum under en minut. Därefter släpptes rummet så att andra besökare kunde ta det. Den som hade rummet vid ett givet klockslag vann en hotellövernattning för två personer. Det enkla men spännande tävlingsupplägget gjorde att många deltagare delade sin medverkan, vilket bidrog till att kampanjen fick stor spridning viralt.

Tävlingsdelen av kampanjen genomfördes vid tre tillfällen i maj, vilket gav möjligheter att skruva på budskap och tonalitet i Facebookinlägg för att skapa maximal organisk spridning som sedan byggdes på med köpt räckvidd.