Allra nordligaste Sverige är värd för norrsken, hundspann, renar, midnattssol, milsvida vyer och snötäckta fjäll. Internationellt känt som Swedish Lapland är regionen den arktiska delen av Sverige. Swedish Lapland Visitors Board är den officiella företrädaren för regionens besöksnäring och bemöter den internationella efterfrågan på att uppleva den unika miljön.
Swedish Lapland samarbetar med olika turoperatörer för att distribuera lokala företags erbjudanden i paket. Ett viktigt verktyg i denna marknadsföring är den trycksak med information om paketerade upplevelser som fungerar som produktmanual.
Tolv olika destinationer i Swedish Lapland producerade årligen produktmanualer på engelska med deras medlemsföretags upplevelser. Vissa av de tolv destinationerna producerade två produktmanualer om året. Lägg där till att stora summor även betalades till externa konsulter för att producera en gemensam tysk produktmanual som också användes vid införsäljning gentemot turoperatörer.
De tryckta manualerna blev fort inaktuella. Turoperatörer kräver exakt information lång tid i förväg för att involvera en produkt i deras egna paket. Exempelvis kan en mindre förändring av hur lång en skotertur är skapa logistikproblem i ett upplevelsepaket.
Behovet:
• Enkelt kunna uppdatera information och produkter
• Enkelt kunna kombinera erbjudanden till paket
• Enkelt kunna skriva ut användbar information genom färdiga mallar med eget manér