När trycksaker möter snabbföränderliga produkter

Övrigt

Allra nordligaste Sverige är värd för norrsken, hundspann, renar, midnattssol, milsvida vyer och snötäckta fjäll. Internationellt känt som Swedish Lapland är regionen den arktiska delen av Sverige. Swedish Lapland Visitors Board är den officiella företrädaren för regionens besöksnäring och bemöter den internationella efterfrågan på att uppleva den unika miljön.

Swedish Lapland samarbetar med olika turoperatörer för att distribuera lokala företags erbjudanden i paket. Ett viktigt verktyg i denna marknadsföring är den trycksak med information om paketerade upplevelser som fungerar som produktmanual.

Tolv olika destinationer i Swedish Lapland producerade årligen produktmanualer på engelska med deras medlemsföretags upplevelser. Vissa av de tolv destinationerna producerade två produktmanualer om året. Lägg där till att stora summor även betalades till externa konsulter för att producera en gemensam tysk produktmanual som också användes vid införsäljning gentemot turoperatörer.

De tryckta manualerna blev fort inaktuella. Turoperatörer kräver exakt information lång tid i förväg för att involvera en produkt i deras egna paket. Exempelvis kan en mindre förändring av hur lång en skotertur är skapa logistikproblem i ett upplevelsepaket.

Behovet:

• Enkelt kunna uppdatera information och produkter

• Enkelt kunna kombinera erbjudanden till paket

• Enkelt kunna skriva ut användbar information genom färdiga mallar med eget manér

Först i Sverige

Vi skapade Sveriges första digitala produktbank för en destination. Eftersom produktbanken kommer att användas av flera parter la vi stort fokus på användarvänlighet. Swedish Laplands administratörer ska kunna sätta samman paket, företagen ska kunna fylla produktbanken med produkter och information och turoperatörerna ska enkel kunna navigera och hitta det de söker. Tekniskt måste allt vara vattentätt så att all data kommer med.

Redan direkt efter lansering hade produktbanken flera hundra användare. Swedish Lapland hade fått ett lättediterat bibliotek av upplevelseerbjudanden där företag och turoperatörer kunde mötas. Produktbanken resulterade i en mer dynamisk informationskälla, tid- och resursbesparingar.

Vi passar på att skryta

Vi är extra nöjda med att vi skapat ett system som är enkelt att använda och att vi hjälpt till att underlätta för både Swedish Lapland, deras företag och slutanvändarna. Det är ett nytt sätt att presentera deras produkter, där printbroschyrer får höra till dåtiden.

Vi vill skryta med att vi är med och digitaliserar och därmed underlättar samt sparar pengar åt alla parter. Inga mer tryckkostnader. Vi är också väldigt nöjda med att detta bidrar till ett mer hållbart sätt att presentera vår fina region Swedish Lapland.