Vi på In the Cold har i ett flertal projekt hjälpt PostkodLotteriet att skapa underhållande digitala aktiviteter. Vi har sett hur deras Facebooksida fullständigt svämmat över med engagerade fans som gillar och delar bra innehåll. Sidan är fylld av kommentarer om vilka postnummer som folk hoppas att ska vinna, och det går inte ta minste om att många delar drömmen om att en dag vinna pengar.
Därför förslog vi att PostkodLotteriet skulle ta reda på vad folk faktiskt skulle göra om de vann en miljon. Lösningen blev ett test där man får en låtsas-miljon och ska fördela pengar på olika aktiviteter som sparande, ge till vänner eller shoppa loss. I nästa steg får man reda på vilken typ av vinnarprofil man är, kanske Generösa Gabriella eller Försiktige Filip. Självklart är det enkelt att dela profilen i sociala medier, så att man uppmuntrar sina vänner att också göra testet.
Alla resultat sammanställs i en topplista där man kan se hur andra i ens närhet har fördelat sina pengar och man kan jämföra sig mot riksnivå.
För PostkodLotteriet är den här typen av aktiviteter ett bra sätt att bjuda kunderna och fansen på underhållning mellan dragningarna och dessutom lära känna dem lite bättre. Det skapar engagemang kring varumärket och bjuder in till en dialog i sociala medier.
Vi på In The Cold stod för idé, design och utveckling och Anna Grape har gjort de fina illustrationerna.
Här hittar du Miljonärstestet.